Ako uniesť a zvládnuť bolesť?

Smrť niekoho z našich blízkych, najmä pokiaľ ide o naše dieťa, je pravdepodobne jednou z najdevastujúcejších vecí, aké sa nám v živote môžu stať. Nemôžeme slovne ani vyjadriť, ako veľmi nás mrzí, pokiaľ ste si sami niečím takým museli prejsť alebo práve prechádzate. Ako psychológovia a psychologičky z občianskeho združenia IPčko chceme stáť v týchto chvíľach pri Vás a pomôcť Vám uniesť toto náročné obdobie tak, ako to len bude možné. Preto sme sa rozhodli na týchto pár stranách venovať tomu, čo najčastejšie pri rozhovoroch rodičia v podobnej chvíli opisujú, kde hľadajú úľavu od bolesti, ako zvládajú ťažšie chvíle, kde a u koho v takomto momente hľadajú pomoc a podporu a akým spôsobom i Vy sami a sebe navzájom môžete byť pomocou.

Akákoľvek strata blízkej osoby je bolestivá a vyvoláva v človeku mnohé emócie. V prípade samovraždy sú často všetky tieto emócie intenzívnejšie a bolesť, ktorou si pozostalá rodina a blízki prechádzajú, nepredstaviteľná. Napriek tejto intenzite prežívania je proces smútenia a všetky pocity s ním spojené prirodzené. 

 

Je normálne, že sa cítim takto?

Smrť dieťaťa jeho vlastnou rukou v rodičoch a blízkych vyvoláva prirodzené reakcie (fyzické či psychické), ktoré mnohokrát môžu byť bolestivé, nepríjemné, zvláštne, či doteraz nepoznané. Ich intenzita i charakter je pre každého jedinečný. Neexistuje správny a jediný spôsob smútenia a reakcie na podobnú situáciu. To, ako reagujete a to, čo potrebujete práve Vy, sa môže líšiť od toho, čo prežíva a potrebuje Váš partner, iný člen rodiny. A tak je to úplne v poriadku.

Škála emócií, ktoré môžete v týchto chvíľach cítiť, je naozaj široká. To, čo budete cítiť, čo sa bude u vás diať, sa bude meniť a striedať, čo je úplne na mieste. Vieme, že Vám Vaša dcéra alebo syn nikdy neprestanú chýbať. Možno je to teraz neuveriteľné, no s postupom mesiacov či rokov sa bude postupne vynárať pri myšlienkach na Vaše dieťa namiesto bolesti stále viac a viac pekných, veselých a príjemných spomienok zo spoločných zážitkov a aktivít. Proces smútenia nie je jednoduchý. Nemusíte byť v tom, čo prežívate sami. Sme tu, nech sa u Vás objavia akékoľvek ťažkosti, psychické či fyzické reakcie. Budeme ich radi niesť spoločne s Vami. 1

Ako hovoriť o samovražde s blízkymi a okolím

S témou samovraždy i so samovraždou samotnou sa aj dnes spája stigma, ktorá v ľuďoch môže vyvolávať nepríjemné pocity a neistoty. Táto stigma so sebou často prináša pocity viny, hanby, slabosti, obvinenia a dokonca hriechu. Práve kvôli nej majú mnohí ľudia obavy a strach vyhľadať pomoc, keď ju potrebujú. A naopak, okolie váha, či a ako tú pomoc poskytnúť. 

Môžete sa stretnúť s tým, že sa o smrti a samovražde vo Vašom okolí nehovorí. Môžete cítiť potrebu nepomenovávať túto tragédiu ako samovraždu alebo sa s tým môžete stretnúť vo Vašom okolí. Je to prirodzené a z našich skúseností vieme, že sa to deje. Žiaľ, takéto správanie môže spôsobiť chaos a zmätok už v tak zložitej a náročnej situácii.

Viac ako v akejkoľvek inej životnej situácií je dôležité o tom, čo sa stalo, a čo sa vo Vás deje hovoriť. To, že sa Vaše dieťa rozhodlo ukončiť svoj život, je strašné a nikdy sa to nemalo stať. Môžete v týchto chvíľach cítiť a prežívať celú škálu emócií. Hovorte o nich! Hovorte o nich so svojim partnerom, starými rodičmi i ďalšími rodinnými príslušníkmi a priateľmi. 

 

O čom ale máme hovoriť?

Môžete hovoriť o vašom dieťati a pripomínať si pekné zážitky a spomienky s ním spojené. Môžete hovoriť o tom, čo sa stalo, napriek tomu, že sa to nemalo nikdy stať.

Môžete hovoriť o tom, že Vaše dieťa sa trápilo a trpelo a to ho/ju viedlo k pocitu, že nemá inú možnosť. Môžete hovoriť o tom, že nikto za to, čo sa stalo nenesie vinu. Môžete hovoriť o tom, ako sa cítite teraz Vy a čo prežívate. Zdôraznite svojmu okoliu, že je v poriadku prežívať akékoľvek emócie. Každý z nás reaguje na stratu sebe vlastným spôsobom a je to tak v poriadku…

Nezostávajte v tomto ťažkom období osamote, ale obráťte sa na svojich známych a priateľov. Buďte sami sebe i sebe navzájom oporou a pomocou, doprajte si pochopenie. Obrátiť sa môžete aj na nás a ďalších odborníkov vo Vašom okolí.

Vyhľadanie odbornej pomoci

To, čo prežívate, a čím si teraz prechádzate, pravdepodobne je jedna z tých najťažších vecí, s ktorými sa človek počas živote môže stretnúť. Stratiť svoje dieťa prináša obrovskú bolesť, o to väčšiu keď ho stratíme v dôsledku samovraždy. Nájsť cestu a spôsob ako vo svojom živote pokračovať ďalej, sa môže zdať ako nadľudská úloha. Môžete mať pocit, že toto nemôžete zvládnuť a neexistuje nič, čo by Vám prinieslo úľavu. 

Nezostávajte v tom sami! 

My, psychológovia a psychologičky chceme v tomto období stáť pri Vás a prežívať to spolu s Vami. Chceme Vám pomôcť prekonať a hľadať spôsoby ako sa opäť naštartovať a naučiť sa opäť žiť aj s touto bolesťou. 

Odborník (psychológ, psychoterapeut, psychiater) Vám môže priniesť podporu a pochopenie správania a psychických ťažkostí, ktorými si prechádzal zosnulý, ale aj tých, ktoré práve v dôsledku samovraždy blízkeho prežívate Vy a okolie. Odborník Vám vie byť užitočný v celom procese smútenia, kde máte možnosť po konzultácii s odborníkom využiť okrem psychickej podpory, smútkového poradenstva a psychoterapie aj lieky, ktoré vedia priniesť úľavu od bolesti, úzkosti a bolesti, a čiastočne tak oddialiť potrebný proces smútenia. 7

Môžete sa obrátiť na psychológa, psychoaterapeuta alebo psychiatra vo Vašom okolí. Nájsť odborníka Vám môže pomôcť napríklad aj Váš obvodný lekár, niekto blízky alebo Vy sami s pomocou internetu. Vieme, že vyhľadať odborníka chce niekedy veľa úsilia a odvahy, preto sme tento krok chceli uľahčiť Vám i ďalším a vytvorili sme mapu pomoci (https://ipcko.sk/mapa-pomoci/). Na tomto mieste nájdete zoznam odborníkov vo Vašom kraji a meste, ich adresu a aj kontakt vďaka ktorému sa na nich môžete obrátiť. 

 

Kedy sa budem cítiť lepšie?

Každý z nás reaguje na stratu sebe vlastným spôsobom. Čas, ktorý potrebujeme na smútenie sa u každého líši. V priebehu času sa bolesť, ktorú cítite stane naozaj znesiteľnejšou, aj pri nesení milovaného dieťaťa v každodenných spomienkach. Napriek tomu, že bolesť možno úplne nezmizne a neodíde, môžeme sa naučiť žiť svoj život ďalej spolu s ňou a zvládať tieto náročné situácie. 

Prvé obdobie po strate (akokoľvek dlhé) je charakteristické psychickými a fyzickými reakciami, ktoré sme popísali vyššie. Môže sa stať, že v prvých okamihoch bude Váš život pokračovať plynulo ďalej, sústredíte sa na bežné denné aktivity a úlohy, ktoré treba splniť a silné emócie sa dostavia neskôr. Môžete tiež tieto intenzívne emócie prežívať hneď od prvého momentu. Akákoľvek reakcia príde, je to v poriadku.

Smútenie po prvom roku sa niektorým ľuďom môže zdať ešte náročnejšie. Môže sa Vám zdať, že Vaše okolie sa so stratou vyrovnalo a chýba Vám priestor na zdieľanie Vašich pocitov. Všetky výročia, Vianoce či sviatky sú obzvlášť náročnými okamihmi, počas ktorých Vás intenzita a sila Vašich emócií môžu prekvapiť. Doprajte si aj v tomto čase priestor na zdieľanie Vašich pocitov a rozhovor s blízkymi.

V priebehu rokov sa naučíte s touto stratou žiť ako so súčasťou Vášho života. Aj neskôr môžu prísť okamihy, ktoré u Vás spustia silnú reakciu (narodeniny, hudba, filmy, …), ale je dôležité myslieť na to, že tieto okamihy opäť odídu a Vy máte priestor pre vytváranie si nových zážitkov a môžete žiť svoj život ďalej. 8, 9, 10

Pokiaľ ste v tomto materiály nenašli odpovede na svoje otázky, dostatočné nasmerovanie alebo máte ťažkosti s vyhľadaním odbornej pomoci, či potrebujete podporu – SME TU.

Obrátiť sa môžete aj na naše linky pomoci IPčko.sk, Dobrá linka alebo Krízová linka pomoci. Využiť môžete chatovú, e-mailovú, telefonickú, video alebo osobnú komunikáciu.

 

Zdroje:

  1. https://www.nytimes.com/2020/01/30/well/family/suicide-loss-parents-survivors-therapy-healing.html
  2. Worden, J.W.,(2013). Smútkové poradenstvo a smútková terapia. Príručka pre odborníkov z oblasti duševného zdravia. Vydavateľstvo F, Pro mente sala, s.r.o. Trenčín.
  3. https://uksobs.org/wp-content/uploads/2019/11/Support-after-Suicide-Booklet-V5-10-2019.pdf
  4. https://www.cruse.org.uk/get-help/about-grief/physical-effects-grief-and-bereavement
  5. https://uksobs.org/for-professionals/how-suicide-bereavement-is-different/?doing_wp_cron=1615476396.0650050640106201171875#isol
  6. https://kidshealth.org/en/parents/suicide.html
  7. health.harvard.edu/blog/suicide-survivors-face-grief-questions-challenges-201408127342
  8. https://www.cruse.org.uk/blog/how-long-does-grief-last
  9. https://www.cruse.org.uk/get-help/about-grief/feelings-when-someone-die
  10. https://afsp.org/story/9-suggestions-for-other-parents-who-have-lost-a-child-to-suicide
  11. Skúsenosti pracovníkov z liniek pomoci IPčko.sk, Dobrá linka a Krízová linka pomoci